Català

Tema 4

Diftongs - Hiats, activitats

Les paraules vegetació, bosc, comestible i consciència tenen tantes síl·labes com vocals.
Completa:
                            Quantes vocals té?    Quines en són les síl·labes    Quantes síl·labes té?
Cistell                       2                                  Cis-tell                                    2
Vegetació           
Bosc           
Comestible           
Consciència           

Subratlla’n els diftongs de color vermell i els hiats de color verd. Després copia cada mot a la línia corresponent.
Aigua, ploure, aèria, teatre, guàrdia, pasqua, ciutadania, qüestionari

Conté un hiat: .............................................................
Inclou dos hiats: .............................................................
Té un diftong creixent: .............................................................
Conté un diftong decreixent: .............................................................
Té un diftong creixent i un hiat: .............................................................
Comença amb un diftong creixent i acaba amb un hiat: .............................................................
Hi ha un diftong decreixent al començament i un hiat al final: ..........................................................…………………………………..
Té dos diftongs, el primer és decreixent i el segon creixent: ...........................................................…………………………………….

Posa dièresi a les paraules que l’han de dur:
paraigua, veina, espai, questio, raim, quadre, Raul, aiguera, paisos, quan, llengues, Lluisa, quadre,  pinguí,   guió


____________     ____________     ____________     ____________

____________     ____________     ____________     ____________

____________     ____________     ____________     ____________


Posa, si cal, l’accent o la dièresi a aquestes paraules
Podium       continuitat     guitarra      podria        vagues       
Reull           paraigues      pingüí        genuina       alegria
Suissa         Lluis             teatre        aiguat          Lluisa
Pais            Raul            aigualit       llargues        conduir
amigues      llengues       Remei        peuc            egoista

Separa en síl·labes les paraules següents i subratlla’n els diftongs
roure        feina        riure        esquimal        quotidià   
seure        ciutat        caos        paraigüer        aigua
aeroport    qüestionari    quaranta    cloenda        remei   

Separa en síl·labes les paraules següents:  Suïssa, raïm
....................................................................................................................................

Separa en síl·labes les paraules següents: traïdor, veïnat, països, agraïment.

.............................................................................................................................................

Separa en síl·labes les paraules següents:

abric-    felicitat-    bicicleta        ensaïmada-
oïda-    carro-        Lluïsa-            països-

Separa les síl·labes dels mots que hi ha a continuació. Fes-ne quatre grups:
a) Els que tenen diftong creixent.
b) Els que tenen diftong decreixent.
c) Els que tenen una i o una u consonants.
d) Els que no pertanyen a cap dels grups anteriors.
Flaire, venia, iaia, ciutat, dijous, guàrdia, viatge, perquè, palau, camió, esportiu, joia, cauen, paciència, quadre, hiena, invitació, cinquanta, llengüeta.



Subratlla els diftongs dels mots següents. Després fes dues llistes, una amb els mots que tenen un diftong creixent i una altra amb els que en tenen un de decreixent:
cuina, buit, paraula, remei, empaitar, freqüent, espai, següent, quantitat, lingüístic, feina, servei, aquàtic, quocient.

La i i la u seguides de vocal, si es troben a començament de mot o darrera una altra vocal, actuen com a consonants no-ia, io-gurt



Subratlla els diftongs dels mots següents, si en tenen:
aire        duus        auto        buit        coet        avui
quotidià    real        quatre        llenguota    cuina        guanyar
dijous        cultiu        arreu        creure        eina        feina
paraigües    adéu        roure        moure        guardar    següents

Torna a escriure aquestes paraules tot separant-ne les síl·labes amb un guionet.

Núria, quaranta, actuar, riera, genuïna, reina, Lluïsa, Saül, construíem, cuina, Antònia, camió, teatre, peücs, països, pingüins, harmonia, papereria, Lluís.

Diftongs - Hiats

ELS DIFTONGS
- Els diftongs són grups de dues vocals que es pronuncien en una mateixa síl·laba.
- Els diftongs estan formats per una vocal forta (a, e, o) i una vocal feble (i, u) o per dues de febles.

Tots els diftongs porten una i o una u, que són les vocals febles.

Hi ha dos tipus de diftongs:
- Diftongs decreixents
- Diftongs creixents

Diftongs decreixents:
Són els que estan formats per qualsevol vocal  + una  (i/u)
Exemple:
    ai  mai, drapaire, aigua, aire            au palau, plau, caure, blau, clau
    ei  remei, beina, reina, meitat           eu neu, calleu, europeu
    ii novii                                             iu xiulada, riu, dormiu
    oi bocoi, noi                                    ou pou, mou, bou
    ui cuina, cuir, avui                            uu lluu, duu, duus
Són dues vocals en contacte que es diuen en una mateixa síl·laba i que la vocal darrera ha de ser i o u.  
             
Diftongs creixents:
Els diftongs creixent són les combinacions vocàliques que comencen amb les vocals dèbils i i u
Són els següents:
- Els formats per la u de qu i gu i una altra vocal
Qua: quadre, pasqua
que: qüestió, pasqües       
qüi: adeqüi   
quo: quota

Gua: guant, llengua, aguantar   
güe: aigües, llengües, aigüeres, paraigües       
güi: pingüi, ambigüitat   
guo: paraiguot, aiguota

Algunes construccions vocàliques a principi de paraula:
Hiena    iode    iogurt    hiatus

ATENCIÓ!
Si la i o la u    es troben entre dues vocals, passen a formar part de la síl·laba següent.
Exemple: No-ia, jo-ies, ba-ie-ta, be-uen...


HIAT
Un hiat  és quan tenim una paraula amb dues vocals juntes però que no formen part de la mateixa síl·laba.

- Vocal forta (a/e/o)+ vocal forta (a/e/o). Ex (a-e-ri/ te-o-ri-a)

- Vocal feble (i/u)+  vocal forta (a/e/o). Ex. (di-a/ ci-èn-ci-a)  

ACCENTUACIÓ

Accentuarem gràficament els mots.-
  • Aguts: si acaben en: a, e, i, o, u, as, es, is, os, us, en, in
Germà, vostè, diré, destí, però, camió, ningú, podràs, francès, procés, avís, repòs, gloriós, abús, comprèn, amén, Pequín.

  • Plans: si no acaben en cap de les dotze terminacions anteriors.
Pràctic, íntim, útil

  • Esdrúixols: tots.
Llàgrima, església, centímetre, bústia.

Accentuarem gràficament els mots:
capità – clixé – serè – camí – bastó – això – algú - envàs – congrés – pagès – pastís – ambdós – espòs
comprèn – entén - Berlín
Són aguts si acaben en a, e, i, o,u, as, es,is, os, us en, in
fràgil – lògic – exàmens - pràctics
Són plans i no acaben en cap de les terminacions corresponents als mots aguts.
música – família – pàl·lida - fórmula
Són esdrúixols i s'accentuen sempre.

L’accent gràfic sobre la e
Amb accent obert: la majoria de paraules
1. –è: alè, cafè, mercè, sisè
2. –ès: francès, espès
3. –èn: mossèn, comprèn
4. –infinitius: conèixer, convèncer
5. –imperfet d’indicatiu: crèiem

Amb accent tancat: algunes paraules

1. –é: cantaré, digué, també,
2. –és: accés, congrés
3. –én: entén, encén
4. –infinitius: créixer, ésser, néixer
5. –imperfet d’indicatiu: èrem

l’accent gràfic sobre la o

Amb accent obert:
  •  Alguns mots aguts:
1. –ò: debò, però, això, allò
2. –òs: arròs, espòs, terròs
  •  La majoria de mots plans i esdrúixols: mòbil, sòcol, pròleg, apòstol, pròxim, lògic, mòmia, mòdica
Amb accent tancat:
  • La majoria de mots aguts:
1. –ó: botó, cançó
2. –ós: sortós, viciós
  • Alguns mots plans i esdrúixols: estómac, córrer, fórem, fóreu, fórmula, pólvora.

 Exercicis d’accentuació

1. A cada fila hi ha una paraula esdrúixola (E), dues  planes (P) i una aguda (A). Hem amagat els accents de les esdrúixoles; tu posa’l quan detectis la paraula.

Quimica                               orgue                          col·legi                    Panellet
Bonic                                   pare                            obstacle                  musica
Pantera                                soroll                           sola                        familia
Ascensor                             barca                           memoria                 llibre   
Centimetre                          mercat                          Girona                    pedra     
                           
2. Accentua les paraules que calgui:
mare          dissabte    cami         ultima         fabrica    despres
capita        taula          historia    clinica        estomac    coneixer


3. Accentua les paraules que calgui:

rosa          cami        ultima      Canço
pressec     taula        clinica      Estomac
coneixer    musica    despres    capita


4. Accentua gràficament les paraules agudes següents

catala         Peru         roma        cirurgia      hindu         vei   
huma          pungüi      meridia     tabu          padri         mati   
panta         romani      sise          parlare       voste         riure   
duode        nove        cantare     poblacio    seccio        ultraso
boto          allo           cinturo     rodo       

5. Accentua les paraules que calgui:
mare    dissabte    cami        ultima        fabrica        despres
capita    taula        historia    clinica        estomac    coneixer

6. Accentua gràficament, si cal, aquests mots:

Emporda – cullera – violencia – cantir – ciment – repla – continua – especie – fertil – raco – encen – dirien – llantia – hipodrom – mao – fenomen – cantaran – ballra – germa – simpatic – diafan – xafec – sabo – Pequin.

 7.- Accentua quan calgui les paraules que hi ha al final d’aquesta activitat  i explica en cada cas per què l’has accentuat o per què no ho has fet. Per fer-ho llegeix l’esquema i fixa’t en l’exemple:

Quina és la síl·laba tònica?
L'última                                         la penúltima                                          L’antepenúltima 
AGUDES                                     PLANES                                            EXDRUÍXOLES 
S’accentuen quan acaben en:        S’accentuen quan NO acaben en:        S’accentuen sempre
a  e  i  o  u                                             A E I O U
as es is os us                                         AS ES IS OS US
en in                                                     EN IN

  •  Ordinador: La síl·laba tònica és l’última; per tant, és aguda. No s’accentua perquè acaba en –or.
  • Pastanaga:
  • Ambulancia:
  • Enciam:
  • Estacio:
  • Hipopotam:
8. Aquestes endevinalles han perdut l’accent de les paraules agudes. Posa’ls-hi:

Més de cent per un cami
no fan pols ni remoli

Per diumenge et convido,
et  dic el que menjara
i no ho endevinaras.

9. Aquestes paraules han de portar accent. Escriu-les bé i classifica-les:
Agil  musica   dofi     comode   dificil   excursio  cantir  café  epoca  facil  Julia lliço

esdrúixoles                                            Planes                                                     Agudes
.............................................        .............................................         .............................................
.............................................        .............................................         .............................................
.............................................        .............................................         .............................................
.............................................        .............................................        .............................................

10. Cerca a la sopa de lletres dotze noms propis de persona i classifica’ls

A    L    B    C    O    N    G   A    C    R
M   A    N   A    T     À    L    I     A    X
Z    U    P    O    N    G    Ò   G    R    S
T    R    E    D    F     H    R    N   M   R
P    A    T    R    Í      C    I     A    E    O
M   C    U   H    Y    N    A    S    J     S
A    X    A    V    I     E     R    I    O    E
R    O   G    E    R    J      E    U    R    R
T    O   N    B    T    N     S    S     D    F
Í     E    A    E    U    L     À    L     I     A

11. Cerca en aquestes dites totes les paraules esdrúixoles:
  • El rossinyol gàbia no vol
  • Qui no té memòria hade tenir cames
  • Gat escaldat, amb aigua tèbia en té prou
12. Classifica aquestes paraules segons si són agudes, planes o esdrúixoles i posa accent on calgui:
mecanic  - torre – extintor – familia – avia – cistell – copia – carbo – planol
Agudes:
Planes:
Esdrúixoles:

13. Classifica aquestes paraules segons si sonen amb la e oberta com cafè o amb la e tancada com també
Cel    cent    vell    peu    tres    llet    nen    rem

Tema 3




Dictat:

LES GRAFIES G/J I TG/TJ

El germà d'en Genís es diu Gerard. La seva mare, Gertrudis. El pare es diu Joan. Els seus cognoms són Giner i Jorqueda. Per això els diuen la “família G”. Als estius van a passar les vacances a Platja d'Aro. Allà són, simplement, “els G”. En Joan, el pare, diu que protegeix una tradició familiar, que és que tots els descendents de la família tenen noms que comencen per g o per j. El més estrany és que sempre es casin amb persones que també tenen el primer cognom que comença amb alguna d'aquestes dues lletres, oi?


ELS NOMS
Són les paraules amb les quals anomenem les persones, els animals i les coses.
Ex: Germà, Catalunya, gent, gat taula, ...

Classes de noms
Es poden classificar en:
  • comuns/ propis.
  • individuals/ col·lectius
  • concretes/ abstractes.

Noms comuns
Amb els noms comuns designem les persones, els animals o les coses d’una mateixa classe.
  • home
  • muntanya
  • comarca
  • planeta
  • gos
  • riu

Noms propis
Amb els noms propis designem una persona, un animal o una cosa per distingir-los dels altres.
Els noms propis s’escriuen en majúscula.
  • Andreu
  • Montsec
  • La Noguera
  • La Terra
  • Perla
  • Sió

El nom: el gènere
Els noms acostumen a tenir dos gèneres: el masculí i el femení.
  • el/els masculí
  • la/les femení
-Hi ha noms que tenen una mateixa forma per al masculí i el femení:
el dentista/ la dentista.

-D’altres tenen una forma diferent per a cada gènere.
Masculí/femení
amo - mestressa
gendre - nora
marit - muller
hereu - pubilla
home - dona
oncle - tia

Masculí/femení
cavall - euga
marrà - ovella
porc - truja
toro - vaca
ase - somera
boc - cabra


Formació del femení
  • Afegint una –a al masculí: noi – noia.

  • Canviant la –e del masculí per una -a: mestre- mestra.

  • Afegint –essa, -na o -ina al mascuí: comte-comtessa, germà -germana, gall -gallina.

  • Canviant tota la paraula: home - dona.

Femenins
  • Les postres
  • La resta
  • La cercavila
  • La gla
  • Una àncora
  • La resplendor

Femenins
  • Una amargor
  • La claror
  • Una esplendor
  • Una olor
  • La suor
  • La dent


Masculines
  • Els afores
  • Un anell
  • Un avantatge
  • Els bacteris
  • El compte
  • El corrent
  • El costum
  • El deute
  • Els espinacs
  • Un full
  • El front
  • El lleixiu
  • El titella

Masculines
  • El dot
  • El dubte
  • El llegum
  • El pendent
  • El senyal
  • Un orgue
  • El pebre
  • El marge
  • Un interviu
  • El fel
  • Un escafandre
  • Un interrogant
  • Un orde (religiós,)




Noms que canvien de significat segons el gènere
  • El canal- d’aigua
  • La canal- canonada
  • El clau- clavar
  • La clau- porta
  • El pols- del cor
  • La pols- brutícia
  • La terra- planeta
  • El paleta- ofici
  • La paleta- eina
  • El llum- aparell
  • La llum- claror
  • El terra- sòl



El nom: el nombre
Els noms també varien en nombre: els podem trobar en singular i plural.
  • el/la singular
  • els/les plural

-Hi ha noms que tenen una mateixa forma per als dos nombres: llapis, globus, tipus,
-Hi ha noms que tenen una forma diferent per a cada nombre.


Formació del plural
Afegint –s, -ns o –os al singular.
  • piràmide/piràmides
  • avió/avions
  • nerviós/nerviosos

Canviant la –a del singular per –es.
  • maleta/maletes

Alguns casos en –os dupliquen la essa del singular.

  • compàs/compassos
  • pas/passos
  • pastís/pastissos
  • vernís/vernissos
  • arròs/arrossos
  • cos/cossos
  • gos/gossos


  • os/ossos
  • ós/óssos
  • matalàs/matalassos
  • ingrés/ingressos
  • embús/embussos
  • fracàs/fracassos
  • tros/trossos
  • nas/nassos, ...



Noms concrets
Amb els noms concrets designem una persona, un animal o una cosa reals.
  • cartera
  • llapis
  • estufa
  • botiguer
  • germà
  • ungla

Noms abstractes
Amb els noms abstractes designem realitats que no podem veure ni tocar, com ara els sentiments o les sensacions.

  • alegria
  • apatia
  • dolor
  • angúnia
  • por
  • claror

Noms comptables
Amb els noms comptables designem allò que pot ésser comptat.

  • llapis
  • enciam
  • cadira
  • vestit
  • ordinador
  • nena

Noms no comptables
Amb els noms no comptables designem allò que no pot ésser comptat.

  • farina
  • oli
  • pa
  • sucre
  • sorra
  • aigua


Noms individuals
Amb els noms individuals designem un sol element.

  • jugador
  • ocell
  • persona
  • pi
  • vaixell
  • dansaire

Noms col·lectius
Amb els noms col·lectius designem un conjunt d’elements, tot i que estigui en singular.

  • equip
  • estol
  • gent
  • pineda
  • flota
  • esbart

Individuals/ col·lectius
roure roureda
abella eixam
ovella ramat
arbre bosc
músic orquestra
amic colla

Individuals/ col·lectius
colom colomar
branca brancatge
eina einam
alumne alumnat
plat vaixella
euga eugassada



NOMS INDIVIDUALS O COL·LECTIUS

Els noms poden ser individuals o col·lectius:

  • Els noms individuals designen una sola persona, animal o cosa: ploma, jugador ...
  • Els noms col·lectius designen un conjunt de persones, animals o coses: ramat, plomatge ...

 NOMS INDIVIDUALSNOMS COL·LECTIUS
 Jugador Equip
 Ovella Ramat
 Ocell Estol
 Vaixell  Flota
 Abella Eixam
 Pi Pineda
 Roure Roureda
Arbre Bosc
 Peix Banc
 Muntanya Serralada
 Cantant Coral
 Músic Orquestra
 Amic Colla
 Colom Colomar
 Alumne Alumnat
 Plat  Vaixella
 Espectador Públic
 Flor Ram

Tema 2 

r i rr

r final





Activitats de sinònims

Activitat de sinònims 1  

Activitat de sinònims 2 

SINÒNIMS: són mots que, tot i ser diferents, tenen el mateix significat.
Aquell noi porta la samarreta banyada.
Aquell xicot duu la camiseta xopa.  


Copia al teu quadern i relaciona les següents paraules sinònimes: 

benzina
instant
costum
rebutjar
regal
bestiesa
refusar
sageta
animalada
hàbit
moment
obsequi
 fletxa                   

gasolina


Tema 1 




 

g/gu

g/gu/gü 

c/q

c/q1

 Abecedari

CURS  2014 - 2015

 

Tema 10

x, ix

tx, ig

tx, ig, g

Tema 9

Adverbis i preposicions

g/j

g i j

g/j (2)

Tema 8

El temps verbal 

El mode verbal 

La formació dels verbs



Tema 7

El verb: present

El verb: passat i futur

Els temps verbal

 l o l·l

Tema 6

 Paraules homònimes i homòfones

b/v

b i v

b/v i nv/mb

El mode verbal

 Tema 5

x/ix

La formació dels verbs

 El verb

Tema 4

Dièresi

La dièresi

 

 TEMA 3

N'Oriol ja no vol jugar

Apòstrof

Apòstrofs

Contraccions

Contraccions1

Sufixos

Els possessius

Els possessius1

Els possessius2

Determinants possessius

TEMA  2 




Dictats

Selecciona els dictats sobre accentuació

Prefixos

Accents1

Accents2

Accents3

Accents4

Accents5

Els accents

L'accent

L'accentuació

Normes d'accentuació

Síl.labes, tonificació i accentuació





Curs 2013-2014


Tema 15 







 La formació dels verbs

Tema 14

El guionet

Tema 13
contraccions
contraccions1

 conjugació
formes verbals
els verbs




Tema 12
Important per a l'examen del tema 12:
 Verbs de la 1ª conjugació. Tots els temps verbals. Analitzar formes verbals. Els gentilicis. El punt i coma. Normes d'ús. Arguments. Vocabulari del tema. gentilicis

Important per a l'examen del tema 11:

Temps verbals i formes verbals. Temps verbals d'indicatiu, subjuntiu i imperatiu.  Ús de la coma

enumeració, aclariment i després de la salutació en una carta. Sufixos diminutius. El còmic, les vinyetes, les bafarades... Literatura: poemes estròfics i  no estròfics. Característiques dels poemes estròfics.
 
CERTÀMEN POÈTIC DE SANT JORDI  (REALMENT CREMATS)

PREMIS DE POESIA OBTINGUTS PELS ALUMNES DEL CEIP INSPECTOR JOAN CAPÓ

LA VALENTIA

És la valentia,
ajudar als necessitats,
no tenir covardia,
i no rendir-te mai.

També és valentia,
dir sempre la veritat,
lluitar cada dia
pels de més debilitat.

Si un té valentia,
lluita per la justícia,
viu sense dolentia,
sense por, ni malícia.

                Miquel Oliver

                5è C



El meu cosí

                          El meu cosí pensa que és valent
                          li agrada pegar i insultar,
                          es porta malament amb els altres,
                          jo no vull ser valent com ell.

                          Jo som valent d'una altra forma
                          jo som bona persona
                          com tota la meva família
                          i no com ell, això és valentia.
                                       Kalid Ayoubi


Treball de poesia dels alumnes de 5è: Presentació d'un poema en diapositives:




















Per treballar poesia: 

zonaClic - activitats - Miquel Martí i Pol

zonaClic - activitats - Tots som un tros de tots


 Poesia i música
 
Un vol poètic
 
 Parlem de poesia WEBQUEST

Cream un poemari digital 

Webquest de poesia

Poesía infantil y juvenil: leer, escribir y jugar con las TIC

Per treballar dictats

Vols practicar dictats? Clica aquí

Temes:

Tema 11

Puntuació 2

Fitxa de la coma

El temps verbal

El verb: present

El verb: passat i futur

Tema 10 
Apòstrof

Apòstrofs

El mode verbal

Augmentatius

Tema 9

Essa 4

Essa 5

Essa 6

la essa

Tema 8 

 Essa 1

Essa 2

Essa 3

Sufixos

Tema 7 

Els pronoms personals

Signes que tanquen l'oració
Puntuació 1

Paraules simples i compostes
Paraules compostes
Paraules compostes 2

Tema 6

Els determinants 
L'article

Important per a l'examen:


Els determinants: Quines paraules poden fer de determinants? L'article.Destriar articles dins un text. Escriure articles davant substantius. Analitzar articles. Partició de paraules: Partir paraules de totes les formes possibles. Saber quins dígrafs es separen i quins no. Descriure personatges. Paraules polisèmiques. Destriar quines ho són amb l'ajuda del diccionari.
El conte. Estructura d'un conte (parts que té).Paraules del vocabulari. Què vol dir concordar?
 

Tema 5
  Important per a l'examen:

L'adjectiu: Graus de l'adjectiu.Destriar adjectius i saber en quin grau estan. Escriure adjectius en un grau donat. Accent diacrític: Accentuar paraules donades. Destriar paraules que duen accent diacrític. Camp lèxic: Relacionar paraules que pertanyen a un mateix camp lèxic.Averiguar el camp lèxic al que pertanyen unes paraules donades. Vocabulari: Definir qualsevol paraula del vocabulari. Composició de textos: Elaborar un cartell. Literatura: Mesurar versos, tenir en compte sinalefes i elisions.   


     
  Tema 4
  Important per a l'examen:

L'adjectiu: saber assenyalar adjectius dins una oració. Afegir adjectius a uns substantius. Analitzar adjectius. Saber escriure totes les formes d'un adjectiu donat.
Classificar paraules en agudes, planes i esdrúixoles. Posar accent a unes paraules donades.
Vocabulari: Formar paraules a partir d'una donada.Explicar el significat d'unes paraules del vocabulari. Paraules de la mateixa família.
Descriure un personatge.

Tema 3 

 Important per a l'examen:

El substantiu. Saber trobar substantius a un text. analitzar substantius. Fer el femení i el plural de substantius. Separar en síl·labes. Cercar la síl·laba tònica.Accent greu i accent agut. Paraules antònimes. Vocabulari del tema. Poemes: prosa i vers.


masc/fem  sing/pl vocal neutre 1  La paraula perduda Una de dues Accent5 Accent4 Accent3 Accent2 Accent1 Accent Accentuació  Síl·labes  Separar i comptar síl·labes

 Tema 2:

 paraules sinònimes r i rr     

Tema 1: He trobat un ca
Punts importants per l'examen:
- La comunicació.
- Tipus de comunicació.
- Elements de la comunicació.
- Ortografia: ús de c/qu, g/gu i j/g.
- Ús del diccionari:  substantius
adjectius
verbs
- Literatura i texts literaris. LLENGUATGE LITERARI: És el llenguatge propi de tots aquells textos en què la llengua s’utilitza per embellir o ressaltar el missatge que transmeten: un poema, una novel·la, una peça teatral... Prepara l'ortografia del tema, clica al següent enllaç, escull les lletres que hem estudiat:   Repassa l'ortografia
elements_de_la_comunicació.gif emissor: qui origina la comunicació. receptor: qui rep i interpreta la informació transmesa per l’emissor. missatge: informació que es vol transmetre. codi: sistema de signes i regles per xifrar o desxifrar el missatge que ha de ser compartit per l’emissor i el receptor. Els codis segons el seu origen poden ser naturals o artificials. canal: mitjà físic o via a través de la qual circula el missatge des de l’origen fins a la destinació. 



  CURS 2012 - 2013

Premi Sambori

Sambori a les Illes 2012 Aquest curs el Moviment d’Escoles Mallorquines, conjuntament amb la Fundació Sambori, convocam el Premi Sambori de Narrativa Escolar a les Balears. BASES DEL PREMI SAMBORI 2012 Per tal de promoure i difondre l’ús literari del català dins l’àmbit educatiu, el Moviment d’Escoles Mallorquines juntament amb la Fundació Sambori ha decidit convocar i impulsar el 3r Premi Sambori, adreçat a l’alumnat d’Infantil, Primària i Secundària. Es regirà d’acord amb les següents bases: 1. El concurs serà de creació literària, i el treball podrà anar acompanyat d’il·lustracions que també seran avaluades. 2. Les obres seran en català, originals, i de tema lliure.  3. L’extensió màxima serà de: Batxillerat individual ……………………………… 4 pàgines Primer i segon cicle d’ESO individual …….. 4 pàgines Tercer cicle de Primària. Individual ………….3 pàgines Segon cicle de Primària d’aula ………………..5 pàgines Primer cicle de Primària d’aula ………………. 10 pàgines Educació Infantil d’aula ……………………………10 pàgines En Educació Infantil la modalitat serà d’aula. Es poden utilitzar un màxim de 10 cartolines o fulls amb una grandària màxima de 50X65 cm. si es pensa fer un format de llibre. Es valorarà la intervenció dels alumnes, tant en el text com en les il·lustracions i presentació final del treball. Es podrà adjuntar una explicació metodològica, pedagògica, didàctica… sense oblidar que es tracta d’un premi de literatura. A Primer i Segon cicle de Primària, la modalitat serà d’aula. Es poden utilitzar un màxim de 10 fulls amb una grandària màxima de 30x42cm (dinA3) si es pensa fer un format de llibre. Es valorarà la intervenció dels alumnes, tant en el text com en les il·lustracions i la presentació final del treball. Es podrà adjuntar una explicació metodològica, pedagògica, didàctica… sense oblidar que es tracta d’un premi de literatura. 4. Els treballs es presentaran amb una lletra Arial en cos 12, o bé manuscrits. En Educació Infantil, els textos seran sempre manuscrits pels alumnes, tot i que podran aparèixer altres cal·ligrafies, d’adult o d’ordinador, per fer-los més llegibles. 5. Tots els treballs hauran d’anar acompanyats del full de participació, degudament complimentat, adjunt a aquestes bases. I no s’escriurà ni el nom del participant ni el del centre en el treball original. 6. El Moviment d’Escoles Mallorquines i la Fundació Sambori es reserven l’opció de publicar els treballs premiats. 7. El termini de presentació serà el dia 30 de març de 2012. 8. Els treballs que no compleixin íntegrament aquests requisits seran desqualificats. 1a fase: CENTRES 1. El profressor/a procurarà que el treball de l’alumnat es faci a l’aula i, en tot cas, el guiarà i revisarà perquè assoleixi un nivell d’expressió i correcció ortogràfica adequat a cada nivell. D’entre tots els participants a l’aula, el/la professor/a elegirà un màxim de tres treballs. 2. El professorat de cicle o departament escollirà tants treballs com aules participants hi hagi a cada cicle. 3. El/la responsable de centre lliurarà els treballs seleccionats acompanyats del full de participació i de l’acta de centre adjunts a aquestes bases, degudament complimentats, als següents llocs: Mallorca Obra Cultural Balear (Can Alcover – Espai de cultura. C/ San Alonso, 24, 07001 Palma); Menorca(C/ Domingo Sabio 10, 2n C, Ciutadella 07760); Eivissa i Formentera Institut d’Estudis Eivissencs (C/ Pere Francés 1r, 2a, apartat 578, Eivissa). 4. L’organització agrairà que, en cas que hi hagi treballs seleccionats passats a l’ordinador, ens enviïn l’arxiu a l’adreça escolesmallorquines@gmail.com indicant en l’assumpte el nom i cognoms de l’alumne/a. 5. El termini de presentació serà el 24 de març de 2011. 2a fase: ILLES 1. Els treballs s’agruparan per cicles: Educació Infantil, Primer, Segon i Tercer Cicle de Primària; Primer i Segon cicle d’ESO i Batxillerat. 2. El jurat de l’illa seleccionarà un màxim de tres treballs per cicle, excepte a l’Educació Infantil on hi haurà un seleccionat de cada edat. I aquests passaran a la fase final. 3. Els originals no seleccionats en la fase Illes podran ser recollits fins al 30 de juny de 2011 a la seu corrresponent. 3a fase: FINAL 1. Entre tots els guanyadors i guanyadores de la fase Illes s’atorgaran dos premis per categoria, que seran guardonats amb una menció honorífica i material escolar. El primer premi de cada cicle modalitat individual serà distingit amb una activitat lúdica i cultural per al guanyador o la guanyadora més dos acompanyants. La modalitat d’aula serà premiada amb material escolar. 2. El jurat estarà integrat per professionals de les associacions i entitats col·laboradores, i serà nomenat per Escoles Mallorquines. 3. El lloc i el dia de l’acte de lliurament dels Premis Sambori s’anunciarà a la nostra pàgina web: http://escolesmallorquines.wordpress.com/

Numerals i indefinits

L'apostrof

Apòstrofs

Contraccions

Contraccions2

Els accents

 

Accents 1     

Accents  2

Accents  3

Accents  4

Accents  5

L'accent

Normes d'accentuació

Síl·labes, tonificació i accentuació

Poesia Conjuga verbs Morfologia  Lectura eficaç  Petites històries  Comprensió lectora  Ordre alfabètic Contrari Els temps verbals El mode verbal La formació dels verbs Any de Mossèn Antoni Alcover. Entrevista a Jaume Giscafré professor de la UIB. (TVE1) Paraules primitives i paraules derivades Onomatopeies Grup nominal Contes tradicionals Eufemismes i paraules tabú Treballa les rondalles Accents diacrítics

Numerals i indefinits

L'apostrof

Apòstrofs

Contraccions

Contraccions2

Els accents

 

Accents 1     

Accents  2

Accents  3

Accents  4

Accents  5

L'accent

Normes d'accentuació

Síl·labes, tonificació i accentuació

Numerals i indefinits L'apostrof Apòstrofs Contraccions Contraccions2 Els accents Accents 1    Accents  2 Accents  3 Accents  4 Accents  5 L'accent Normes d'accentuació Síl·labes, tonificació i accentuació Els possessius Numerals i indefinits